2023. július 1., szombat

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT ~ Bander Anita

 Kérdezz-felelek interjú Bander Anita írónővel 

Gyere és ismerd meg Anitát, a Végzetes vallomások című krimi szerzőjét

1. Kedves Anita, tudnál kicsit mesélni magadról? Mit lehet tudni rólad?

Egy 29 éves lány vagyok, rendkívül szenzitív vagyok a világra és talán ezért is áll hozzám ennyire közel az írás. Erősen hat rám mindenféle változás, de emiatt jobban tudom értékelni a pozitív dolgokat is és hálás vagyok emiatt. Főállásban irodavezető vagyok és "hobbiként" szerepel egyelőre az életemben az írás, de nem titok, hogy szeretném, ha idővel ez lenne az elsődleges megélhetési forrásom.

2. Már a gyerekkorodban is fontos szerepet játszott az írás. Úgy igazán, mikor érezted a leginkább, hogy most eljött az idő, és megírd az első regényed? 

Igen, sőt a versekkel kezdődött minden. Kisebb novellák csak később jöttek, de én mindvégig kitartóan ütlegeltem a klaviatúrát.  A szerelmes versek és novellák után aztán elkapott a műfaj, amit én is szívesen "fogyasztottam" a mindennapokban, a krimi. (Bár a kevert műfaj sem áll távol tőlem.) Sok idő kellett, míg kiforrta magát, hogy könyvet írjak. Sokáig úgy éreztem, nem állok még készen rá és sajnos volt idő, amikor úgy éreztem, nem vagyok elég kitartó hozzá. Hozzátartozik ez is az íráshoz és fontos üzenet szerintem ez mások számára, hogy ne gondolják lustának magukat! Van, amikor egyszerűen még nincs itt az ideje. Nekem pontosan egy éve született meg a Végzetes vallomások és olyannyira "eljött az idő", hogy egy hónap alatt született meg a mű.

3. A Végzetes vallomások, a Bander Book Kiadó gondozásában jelent meg 2022-ben. Erről tudnál pár információt csepegtetni? Honnét származik az alapötlete? 

Igen, az első könyvemet magánkiadásban csináltam. És mint látjátok, imádom az alliterációkat, mintha kicsit vissza cseppennénk a régi időkbe. (Lásd: Végzetes vallomások, Bander Book.) A Bander Book nevet egyébként a párom adta és mind a logó, mind a borító tökéletes illik szerintem az imidzshez.

4. Mennyi időbe telt megírni?

Egy hónap alatt született meg a mű, teljesen beszippantott a történet. Jó kérdés, hogy honnan és miként jönnek ezek a gondolatok. Erre mindig nehéz válaszolnom. Leginkább belőlem. Valahol a tudatalattiból, amihez nem férek "csak úgy" hozzá. Ehhez kell egy hangulat, egy állapot, aminél úgy érzem, vezérelve vagyok. Hú, ez elég művészin hangzott.

5. Van benne olyan karakter, akit élő személyről mintáztál? 

Igen, sőt... szerintem mindenki köthető valakihez az életemben. Persze vannak "kevert" személyek is, akiket csak szimplán összegyúrtam és így alakult ki egy-egy szereplő. Van olyan is, hogy később jövök rá, hogy pontosan kikről mintáztam őket.

6. Mennyire fontos a számodra, hogy az érzelmeket átad az olvasóidnak? 

A legfontosabb. Mindenek előtt áll számomra, hogy értsék, feldolgozzák és befogadják az írásaimat. Leginkább ezért írok és nem azért, hogy "befussak". Persze lehet mondani, hogy "ne mondd, hogy nem örülnél neki, hogy híres lennél" és nem is ezt állítom. Egyszerűen azt, hogy más vezérel, amikor csinálom. Más vele a szándékom. És az pontosan az, amit a kérdés magába foglalt. Emiatt is van, hogy hiába krimi a műfaj, én szeretek kiemelni benne gondolatokat. Aki olvasta az első könyvet, tudja, hogy ki vannak dolgozva azok a mondatok, amiket idézeteknek is szántam. Saját tapasztalatok, érzelmi állapotokról. Ebben más ez, mint egy "szimpla krimi".

7. Pár héttel ezelőtt a boltok polcaira került a legújabb műved, Egy ​éjszaka a benzinkúton. A Norvégiában játszódó pszichothriller mennyiben másabb az előtte megjelent írásodnál? 

Talán leginkább abban, hogy a misztikus hangulat más kontextusban jelenik meg a könyvben és egy olyan sorozatgyilkosról szól, akinek lénye mindvégig háttérbe van. Vagy mégsem? Norvégia, mint helyszín, adott volt szintén, hiszen ide is el szeretnék utazni valamikor. Itt sem jártam még, mégis hihetetlen "agyban" elrepülni odáig.

8. Van segítséged a kutatómunkában? 

A párom mindenben segít, illetve az internet is mindig nyitva áll előttem. :) Hála istennek már egyszerűbb utánakeresni dolgoknak és úgy gondolom, ha nem sok másra, erre nagyon hasznos az internet.

9. Esetleg van rá esély, hogy a távoli jövőben más zsánerben is kipróbáld magad?

Jó kérdés! Egyelőre nem érzem, de lehetségesnek tartom, hogy később is kevert műfajú könyveket írjak, aminél színre lép kicsit a romantika is.

10. Jelenleg dolgozol új köteten?

Igen! És már most imádom!

11. A weboldaladon kívül van még más mód is, hogy fel tudják venni veled a kapcsolatot?  

Igazából szó szerint mindenhogy. Instagramon, e-mailben és a weboldalon keresztül is működik a kommunikáció. Sokan csak Instagram dm-ben írnak rám és nekik is készséggel válaszolok, sőt mondhatom, hogy barátokra is szert tettem. Szóval ennél többet nem is adhat az írás.

12. Mit tanácsolsz a kezdő íróknak? 

Hogy ne engedjék, hogy mások befolyásolják őket. Sokak írnak nekem, hogy írnak, de a közeli ismerősök azt tanácsolták nekik, hogy hagyják abba, mert nincs értelme, ma már senki nem olvas. Szeretnék nekik segíteni azzal, hogy megmutatom, nem szabad feladni. Voltak pillanatok, amikor én is így éreztem és engedtem ennek a nyomásnak. De mikor ott állok a könyvhéten és sorban állnak, hogy gratuláljanak, az érzés megfizethetetlen. És azok az emberek, akik próbáltak lehúzni... nos, ők nincsenek ott.

Az írónő weboldala ~~>  BanderBook

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.