2023. július 29., szombat

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT ~ Kollár Betti

Kérdezz-felelek interjú Kollár Betti írónővel

Gyere és ismerkedj meg Bettivel, 

a népszerű Kosársuli és A vonzás törvénye sorozat szerzőjével 


1. Kedves Betti, mesélnél kicsit magadról?

Kollár Betti vagyok, 25 éves, végzettségem szerint szociológus, de jelenleg főállásban írok. Imádok olvasni, a szabadidőm nagyobb részében olvasni szoktam, de szeretek rajzolni, festeni, sportolni is. Különösen rajongok a dél-koreai kultúráért, a zenéjükért, a K-popért, valamint a párommal közösen rendszeresen szoktunk koreai drámákat és filmeket is nézni. Nyolc éve párkapcsolatban élek, a párommal van egy kiskutyánk is, akiért rajongunk. Az írás a munkám, a hobbim és a szenvedélyem egyszerre, hálás vagyok, amiért ezzel foglalkozhatok.

2. Hogy vette kezdetét az írói pályafutásod? 

15 évesen kezdtem el írni, akkoriban még párbeszédeket és sztori-ötleteket jegyeztem fel
magamnak, aztán történetet kanyarítottam köréjük, majd ezeket feltettem egy blogra, később pedig Wattpadre, egy erre alkalmas történetmegosztó felületre is. Éveken át írtam ezeken a platformokon a sztorijaimat, részről részre készültek és több sztorival is foglalkoztam párhuzamosan.

3. Ha jól értesültem, akkor a Vonzás törvénye című kötetedet a Wattpadon publikáltad. Mikortól kezdted úgy érezni, hogy megért a kiadásra? 

Akkortájt érett meg bennem a gondolat, hogy nagyon szeretném könyv formájában kiadatni,
amikor a történet elérte a másfélmilliós olvasottságot. Az olvasóim is mondogatták, hogy szívesen látnák a polcukon és a biztatásuk és támogatásuk bátorságot adott, hogy felkeressek kiadókat. Nem tudok elég hálás lenni azért, amiért mellettem állnak és ennyi szeretetet kapok tőlük!
A wattpades A vonzás törvénye egyébként átdolgozásra került: maga a szöveg akkor „ért meg” a kiadásra, miután fél éven át dolgoztam rajta, új fejezetekkel, részekkel, mellékszereplőkkel és leírásokkal bővítettem. Mikor megvolt a kész kézirat, utána kerestem meg a kiadókat.

4. Mi alapján választottál kiadót? 

Mikor a könyvkiadás mellett döntöttem, jó pár kiadót megkerestem, akik foglalkoznak romantikus irodalommal és nyitottak új szerzőkre. Persze volt, aki elutasított, volt, aki szívesen fogadott volna tőlem olyan kéziratot, ami nem volt fent a neten és volt az Agave Könyvek, akik kíváncsiak voltak rám és a történetemre. Nagyon örülök, hogy hozzájuk kerültem, mert korrekt az együttműködés és jól érzem magam itt náluk.

5. Milyenek voltak az első olvasói reakciók? 

Iszonyat cukik voltak, lelkesek és boldogok. Örültek nekem, amiért sikerült elérnem az álmomat és boldogan mutogatták, hogy ők is beszerezték a könyvet. Szerencsésnek tartom magamat, amiért akkor, első könyves íróként a könyvem először a saját, biztonságos környezetemben került elolvasásra, tehát olyanok vették kézbe, akik számára nem volt ismeretlen a történet. Én mindig nyitott vagyok a jó kritikára, fejlődni szeretnék és jobb íróvá válni, de ott és akkor tudom, hogy nagyon hálás voltam a sok pozitív visszajelzésért, hiszen első könyves íróként nem csak izgalmas, de ijesztő is volt belépni a könyvpiacra.

6. Ha már szóba került A vonzás törvénye sorozat: eddig 3 része jelent meg (A vonzás törvénye, A vonzás szépsége, A vonzás ereje), tervezel neki további folytatásokat is? 

Igen, szeretnék még egy negyedik és egy ötödik részt. Ace mindenképp kapna majd (meg is érdemel) egy saját történetet, illetve más terveim is vannak, de erről egyelőre nem árulhatok el többet.

7. Tudom, ez most gonosz kérdés lesz tőlem, de ha választanod kellene Rhett, Konrád, Krisz és Ace között, akkor kit választanál?

Nem választanék. A karaktereim mindig nagyon közel állnak hozzám, hiszen én alkottam meg őket és mindegyiküket szeretem. Rhett-tet a csendes kiismerhetetlenségéért, a cinizmusáért és a végtelen udvariasságáért, Konrádot a sport iránti elszántságáért és azért, mert olyan kis valóságos (és aranyos), amikor például zavarában esetlen tud lenni. Ace-t az önzetlen odaadásáért a barátaival szemben és a lazaságáért, Kriszt pedig a humoráért, meg mert egy cukorborsó.

8. Értesüléseim szerint, pár évig kosaraztál, innét származik a Kosársuli ötlete? 

Igazából 10 éven keresztül kosaraztam, még hatévesen kezdtem, és amíg játszhattam, addig végig ez volt a legnagyobb szenvedélyem. A Kosársulit akkor kezdtem el írni, mikor egy sérülés miatt abba kellett hagynom a kosarazást. Akkoriban ez a történet volt a vigaszom és a támaszom. Rengeteg ötlet, helyszín és esemény van a könyvben, amit a saját tapasztalataim alapján alkottam meg: milyen csapatban játszani, a meccsek hangulata, kosártáborok.

9. Az én figyelmemet leginkább az Álmomban ​megleltelek című regényed keltette fel. Miben volt másabb megírni annak a kötetnek a cselekményét, illetve mennyi időbe telt? 

Ezt a regényt a szüleim válása ihlette, először igazából csak magamnak írtam, egyfajta öngyógyításként és a válás feldolgozásának elősegítéseként. Nagyjából két évig készült, bár volt egy fél éves időszak, amíg teljesen félretettem a kéziratot. Nagyon sokat alakult a készülés közben, eleinte még más terveim és elképzeléseim voltak az alapsztorival, de az nem titok, hogy nagyon szerettem dolgozni a kéziraton. A mai napig ez a regényem áll legközelebb a szívemhez.

10. Van olyan karaktered, akit valós személyről mintáztál?

Egy az egyben sosem szoktam valós személyről karaktert mintázni, de az tény, hogy sok karakteremnek vannak olyan személyiségjegyei vagy tulajdonságai, amiket általam ismert személyek ihlettek. Én mindig azt mondom, hogy arról lehet a leghitelesebben írni, amit ismerünk, ezért rendszeresen merítek ihletet a saját valóságomból.

11. Mi inspirál írás közben? 

Egyrészt az, hogy imádok új világokat alkotni. Odavagyok a munkámért, az írásért és ez az érzés mindig inspirál. A történeteimmel az a célom, hogy szórakoztassam az olvasóimat, segítsek nekik kikapcsolódni, illetve, hogy találhassanak bennük apró tanulságokat, ami aztán a hasznukra válhat, vagy el tudnak raktározni. Az írás továbbá a mindennapi nehézségekkel való megbirkózást is jelenti számomra. Kikapcsol és megnyugtat. Minden történetemben ott vagyok én, egy darabka az érzéseimből, a nehézségeimből vagy épp a gondolataimból.

12. A családod hogyan fogadta, hogy kis idő elteltével ilyen hatalmas népszerűségre tettél szert a fiatalok körében? 

Szerencsére a családom szeretettel és büszkeséggel fogadta a dolgot, amiért nagyon hálás vagyok. Édesanyám minden évben ott van a Könyvhéten és a Könyvfesztiválon, hogy lássa a dedikálásaimat, édesapám büszkén meséli, ahányszor kiderül, hogy valamelyik kollégájának gyereke olvassa a könyveimet, a bátyám pedig minden friss megjelenésem után elmegy a könyvesboltba, beszerzi a könyvemet és küld egy képet, ahogy ott áll, büszkén. Jaj, a nagymamám pedig a fülemet rágja egyik megjelenéstől egészen a következőig, hogy mikor jön már az új könyv, mert olvasni szeretné.

13. Jelenleg dolgozol új könyvön? Ha igen, akkor mit lehet róla tudni? 

Igen, egyrészt ősszel érkezik a Kosársuli második része, ott már megvan a szöveg és a borító, hamarosan jönnek róla a bővebb információk. Illetve én már nagyban dolgozom az azt követő, új könyvön, de egyelőre arról még nem árulhatok el semmit. Bocsi.

14. Tudnál valamit tanácsolni a kezdő írók számára? 

Én mindig azt szoktam mondani, hogy érdemes sokat olvasni, mert azáltal fejlődik a szókincs, az íráskészség, a fantázia. És gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Akár magadnak írsz, akár a neten publikálod az írásaid. De szerintem a legfontosabb mindig az, hogy élvezzétek az írást és semmiképp se adjátok fel az álmaitokat!

Az írónő hivatalos oldala ~~> Kollár Betti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.