2024. március 5., kedd

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT ~ Sárközi Erika * Nilla*

 Kérdezz-felelek Sárközi Erika írónővel

Gyere és ismerd meg Nillát, 

a népszerű bloggert, szerzőt és a Skarlát Kiadó társalapítóját

 

1. Kedves Nilla, tudnál kicsit mesélni magadról, hogy az olvasók egy kicsit jobban is megismerhessenek?

Nilla vagyok, szintén harminc múltam, és ezt a nevet pont akkor választottam magamnak, amikor tiniként beregisztráltam a Merengőre, és az addigi elvétett hébe-hóba írogatásból igazi szenvedély lett. Hosszú évekig bloggerkedtem, főként saját történeteket osztottam meg heti frissítéssel – és pont így ismertem meg Anettet is :)

Két kisfiú anyukája vagyok, Svédországban élek.

2. Hogyan indult az írói pályafutásod?

Rajongó típus vagyok, már tiniként is az voltam, így ez csábított az írásra is. Ahogy fentebb említettem, eleinte csak néha írtam rövidebb történeteket, aztán jött a Meris korszak, akkor már teljesen belelendültem, aztán a bloggeres időszakom… Igazából onnantól érdemes az írói utamról beszélni, hogy 2016-ban jelentkeztem a Könyvmolyképző Kiadó egy írástechnikai tanfolyamára, ami annyira tetszett, hogy többet is elvégeztem belőle. Ennek köszönhetően sok barátra tettem szert, a stílusomat is megtaláltam és rájöttem, hogy imádok ezzel foglalkozni, fejlődni, szövegeket próbálgatni, így mind a mai napig ezt a jelentkezést tartom a legjobb lehetőségnek, amivel élhettem.

3. Milyen volt az írói kurzus, amin részt vettél?

Mindegyik izgalmas volt, tartogatott újdonságot, kihívást, nehézséget. Nem csak vidám pillanatai voltak, sokszor küzdöttem, éreztem azt, hogy a tudásom kevés egy-egy feladat megoldásához, aztán az oktatóval közösen végigvettük ezeket a részeket és kételyeket egyaránt, így pedig bővült a tudásom, kialudtak a kételyek, csak hogy aztán valami más átvegye a helyüket :) Az írás folyamatos tanulás, azóta is, de a kurzus ebben kiemelkedően intenzív volt.

4. Az első regényed 2012-ben jelent meg Három ​akkord az élet címmel. Mit lehet tudni erről a műről? 

Teljesen őszintén azt, hogy nem kellett volna megjelennie. Ez egy magánkiadás, amihez ugyan kaptam segítséget, ami az akkori szintemhez mérten megfelelőnek tűnt, de sajnos nagyon kevés valós, tartalmi tudást jelentett.

Akkoriban valószínűleg csak megjelenést szerettem volna, és nem azt, hogy a munkám remek legyen. Azóta ez teljesen átfordult, és képes vagyok éveket ülni egy-egy regény első változata felett anélkül, hogy hozzákezdenék a fejlesztéséhez, addig hagyom csak érlelődni.

5. Milyen érzés volt számodra, amikor megtudtad, hogy bekerült a novellád a Könyvmolyképző Meghitt ​pillanatok, Ünnepi antológia című gyűjteményébe?

Még ma is emlékszem a napra, szuper meleg nyár volt, és én éppen munkából hazafele tartva olvastam el az emailt: szó szerint azt hittem, kiugrom a bőrömből :)

Pláne mivel a leadási határidőt kicentizve küldtem be a novellát, amit a lakásfelújítás közepén írtam, és időm sem volt izgulni miatta – talán pont ez a technika jött be?

6. Novellát vagy regényt szeretsz jobban írni?

Regényt. Kényelmesebben mozgok abban a terjedelemben, az ötleteim is általában regényötletek, amiket nehezen lehet novellákhoz igazítani, vagy épp fordítva, a novellaötleteim feszegetik a novella határait...

7. Az életedben nagy szerepet játszik Svédország. Mennyire volt hatással rád, illetve az írói munkásságodra? Várhatóak a közeljövőben ott játszódó történetek? 

Remek kérdés! Mióta ide költöztem, Skandinávia az összes történetemben megjelenik valahogy. Ez nem volt tudatos dolog, csak később eszméltem rá, de egyáltalán nem bánom, hiszen ahogy kérdezed is, vajon mekkora hatással volt rám – óriásival.

Van konkrétan egy történetem, ami Svédországban és Magyarországon játszódik, a főszereplője is egy magyar-svéd lány, remélem, hogy egyszer nektek is megmutathatom! :)

8. Nem olyan régen indult el a Monos Anettel közös könyvkiadótok, a Skarlát Könyvkiadó. Kinek a fejéből pattant ki az ötlet, hogy belevágjatok ebbe a kalandba?

Anett válaszát olvasva úgy tűnik, mintha az enyém lenne, de ez a válasz valójában nem ilyen egyenes. Az meglehet, hogy utoljára én mondtam ki, hogy „csináljuk meg!”, de ez már csak a jéghegy csúcsa. Évek alatt többször feljött az ötlet, hogy milyen jó lenne, meg milyen nehéz is, de azért csak érdemes megpróbálni, és pörögtek tovább ezek a beszélgetések, újra meg újra előkerültek, kicsit más kontextusban, de megint ott tartottunk, hogy hát igen, jó lenne…

9. Szerzőként hogyan lehet bekerülni hozzátok?

Ahogy Anett is írta, ha van egy jó kéziratotok a fiókban, küldjétek el nekünk! :)

10. Idén vagy jövőre várható tőled saját megjelenés?

Úgy néz ki, hogy még idén várható tőlem egy New Adult fantasy, az év második felében, hogyha szerencsés lesz a csillagállás...

11. Szoktál hazai szerzőktől olvasni? Ha igen, ki a kedvenc szerződ? 

Nagyon sokat. Szeretem a magyar kortárs irodalmat (mindenfélét), ha tehetem, mindig egy magyar szerzőt választok a külföldi ellenében.

Utolsó kedvenc könyvemet Péterfy-Novák Évától olvastam.

12. Mi a tanácsod a kezdő írók számára? Van valami bevált tipped? 

Összességében azt mondanám, hogy ne féljenek a tanulástól. Az újraírástól. Ha alapjaiban kell átgondolni, ha sehogy sem passzol, ha valamit félbehagynak, ha megint nem jó, ha nem értik, ha nem merik megírni az ötleteiket… Csak csinálják, és lehetőleg, élvezzék is :) Azt a szövegük is meghálálja majd.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.