2024. március 3., vasárnap

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT ~ Monos Anett

 Kérdezz-felelek interjú Monos Anett írónővel

Gyere és ismerd meg Monos Anettet, 

szerkesztőt, írót és a Skarlát Kiadó társalapítóját.

1. Kedves Anett, mesélnél kicsit magadról?  

Monos Anett vagyok, 30 éves, olvasás-és írásfüggő. Egy 10 éves kutyus és egy 6 éves cica gazdája. Őrülten hullámzó párkapcsolatban élek immár 7 éve egy gyerekkori barátságból, aztán utálatból lett szerelmemmel. (Igen, ilyen létezik, nem csak a könyvekben :D ) Jelenleg egy logisztikai cégnél dolgozom, mellette párhuzamosan végzem a kiadói teendők rám eső részét.

A hétköznapi rohanásban igyekszem odafigyelni a mentális-és testi egészségemre is, mert szorongós pánikbetegként roppant fontosnak tartom ezt.

2. Mikor kezdtél el komolyabban foglalkozni az írással? 

8 évesen kezdtem el írni, és már akkor is komolyan gondoltam, viszont írástechnikát 10 éve tanulok, kurzusokra 3 éve járok, szerkesztést pedig autodidakta módon szintén évek óta gyakorlom.

3. Nem olyan régen robbant a hír a Skarlát Kiadóról, amelyet Nillával közösen alapítottatok. Honnét jött az ötlet?  

Élesen megmaradt bennem az a pillanat, amikor Nilla rám írt az ötlettel. Éppen a Könyvhétre tartottam a párommal, amikor menet közben a járda közepén érkezett az üzenet: sokat gondolkodtam rajta, és alapítsunk egy kiadót! Ezt utána rengeteg tervezés, átbeszélés követte. Megvizsgáltuk más kiadók piaci stratégiáját, hozzáállását, és összegyűjtöttük azokat a hiányosságokat, amiket mi ki szeretnénk küszöbölni, máshogy csinálni. A hazai írók elkeseredettek, mi pedig segíteni szeretnénk nekik.

4. Kezdő szerzőként hogyan lehet bekerülni hozzátok? 

Mindenkinek szeretettel várjuk a kéziratát a skarlatkiado@gmail.com e-mail címre! :) Ezeket ketten szűrjük. A szerkesztőnk, Koós Patrícia (lektor, szerkesztő, kontrollszerkesztő, fordító és író), és én. Szempontok alapján vizsgáljuk a kéziratokat, és azok szerint döntünk róluk. Minden esetben visszajelzünk a szerzőnek!

5. Milyen zsánerben fogadtok kéziratot? 

Főleg Young adult és New adult korcsoportba tartozó írásokat várunk. Ezeken belül nyitottak vagyunk majdnem mindenre. Küldhetnek hozzánk realistát, romantikusat, fantasyt, krimit, thrillert (és természetesen ezeknek a keverékét is), bármit, nincs megkötés.

6. A Kiadó hírével együtt a legelső regény megjelenésedről is lerántottátok a leplet, amely a Szenvedélyes hadviselés címet kapta. Mit lehet róla tudni? 

Ez egy New adult romantikus/erotikus realista írás, ami Budapest nyolcadik kerületében játszódik főleg. Olyan témákat dolgoz fel, mint az iskolai bántalmazás, a párkapcsolati bántalmazás, a pánikbetegség, útkeresés, megélhetés, gyermek-szülő kapcsolat és megbocsájtás. Ezt egy merész, szókimondó stílusban, két nézőpontból.

7. Mennyi időbe telt megírni Bálint és Adri történetét? A karaktereiket valós személyekről mintáztad?

Ez nehéz kérdés, mert rögös út áll mögötte. A regény legelső változatát 2016-ban írtam meg. 2019-ben elhatároztam, hogy kiadható szintre fogom feltornázni. 2020-ban nekiültem az átírásnak, aztán évekig csak átírtam (volt, hogy egy évben kétszer is), mert nem voltam elégedett az eredménnyel. Kurzusokra is vittem, foglalkoztunk a szerkezettel, a hibákkal, és millió változat után 2023-ban felkerestem Koós Patríciát, hogy nézze át nekem. Megtette, nagyon profin és gyorsan. A kéziratban pedig még mindig kardinális hibák voltak. Leültünk, átbeszéltük, majd még abban az évben átdolgoztam még egyszer. Nem hazudok, nagyon megterhelő volt velük ez a rengeteg átírás, mert a fejemben ezer verzió él, és nehéz elkülöníteni őket, de végül csak sikerült sokadjára is egy maratoni hosszúságú kéziratot kiadni a kezemből. Ezúttal a véglegeset, ami már szerkesztésre érett.

Maga az utolsó verzió megírása 3 hónapot vett igénybe. Gyorsan írok szerencsére.

A karakterekből nagyon sok van belőlem, hiszen mind a két oldalt megtapasztaltam valamilyen szinten. De nem valós személyekről mintáztam őket.

8. Egykötetesre tervezed, vagy egy többrészes könyvsorozat nyitórészének? 

Trilógiának szánom (a fejemben már a folytatás pörög :D ).

9. Mik a jövőbeli terveid? 

A jövőben szeretnék hozzájárulni a Skarlát Kiadó megszilárdításához, és teljes állásban vele foglalkozni. Segíteni akarom a hazai írókat, erősíteni minőségi kiadványokkal a piacot, és egy olyan támogató közösséget felépíteni, amiben mindenki kényelmesen érzi magát.

10. Tudnál esetleg valami jó tanácsot adni a kezdő szerzők számára?

Az írástechnika nem rossz dolog! Sokan idegenkednek tőle (én is nagyon sokáig így voltam), de roppant hasznos, ha elsajátítják a technikákat. Hogyan a legjobb érzelmet kifejezni? Hogyan tarthatják fenn az olvasók figyelmét? Hogyan alkossanak élő karaktereket? Hogyan alkossanak világokat? Ezekben mind segít a technika, ami nem egy merev szabályrendszer. Az írástechnika alakítható, a saját igényeinkre formálható, és ha rutinosan tudja már alkalmazni az író, akkor meg is szeghető. De ehhez előbb ismerni kell.

Továbbá, hogy ne adják fel akkor sem, ha kudarc éri őket. Különösen akkor ne adják fel! Tudom, mennyire könnyen meginog az embernek a magába vetett hite, de a kudarcok az írói út természetes velejárója.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.