2019. április 7., vasárnap

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT - Mira Sabo


Kérdezz-felelek Mira Sabo írónővel




Gyere és ismerd meg Mira Sabo írónőt, 
a Művelt Nép Kiadó szerzőjét 

*--*--*



Kedves Mira, mesélnél kicsit magadról? 

Szombathelyen születtem, ott jártam iskolába, míg tizenkilenc évesen egy multinacionális cég állást kínált Budapesten. Elköltöztem és karriert kezdtem építeni. Éveken át tartó tanulási folyamat volt. Márkareferensként, régióvezetőként, account managerként, majd áruház-igazgatóként is dolgoztam, az élelmiszeripartól a divatszakmáig mindenbe belekóstoltam, és tulajdonképpen szerettem is. Később, ahogy az ember értékrendje változik, és eléri a szakmája csúcsát, rájön, tovább kell lépni, bármennyit is fizetnek. Nem akartam többé alkalmazott lenni, a saját főnököm akartam lenni. Azt mondják, jól kell kívánni és imáink meghallgattattak. Nos, én nagyot kívánhattam, mert épp akkor dobott bele egy villámot a sors az életembe. Az interneten keresztül megismertem a férjemet, és felrúgva mindent, ami addig fontosnak tűnt, Amerikába költöztem hozzá. A legjobb döntést hoztam meg, amit csak lehetett. Kicsit később vállalkozást indítottunk, és ennek kapcsán, keresztbe-kasul beutaztuk a világot. Biotermékek gyártásával foglalkoztunk, és tesszük még ma is. Feltérképeztük a világon fellelhető organikus termékeket, ezért alig van olyan hely a térképen, ahol nem jártunk még. Tudom, azt gondoljátok most, túlzok, pedig nem. :) Persze az utazás csodálatos, megváltoztatja az ember szemléletét, gondolkodásmódját, más szemszögből világít rá dolgokra. Az írólélek pedig ilyenkor szívja magába az új élményeket. Most is úgy érzem, sokkal többet kellett volna akkoriban írnom, annyi élmény ment át rajtam, mint egy úthenger. Éltünk Budapesten, Amerikában, Kanadában, később Máltán, aztán Egerben, a Velencei-tónál, Tatán, Biatorbágyon, most újra Szombathelyen. De oldalakon keresztül sorolhatnám azokat a városokat, ahol néhány hétnél nem maradtunk tovább. Egyszer két évig bőröndből éltünk. Az évek alatt az összes szabadidőmet, amit nem együtt töltöttük, az írásra szenteltem, és így született meg két utazás között a Birtoklás-trilógia első része.


Mennyi időbe telt megírni a Birtoklás-trilógia (Amíg kinyílik a szemünk, Amíg kijutunk a fényre, Amikor elszabadulnak az indulatok) köteteit külön-külön? 

A Birtoklás-trilógia első része, az Amíg kinyílik a szemünk viszonylag hosszú idő alatt került papírra. Kezdő íróként amatőr voltam, csak egy firkáló, aki túl sokat klimpírozta ahhoz a klaviatúrát, hogy ezt már ne fejezze be. Mit gondolnak majd rólam? Hiszen mindenki tudja a környezetemben, hogy könyvet írok. Nem tudtam, hogyan álljak neki, hogyan fejezzem be, hová akarok eljutni, és bevallom, nem mértem az időt sem, de a történet bennem volt. Meg kellett írnom. Csak ezt tudtam. Az Amíg kinyílik a szemünknek volt egy korábbi változata, ami még nem ütötte meg a kellő színvonalat. Azt hittem, ez már így marad, és egyszer csak, épp amikor a hazaköltözés volt a téma, beütött egy szikra, és átírtam az egészet öt nap alatt, dobozok tetején gépelve, és ez lett a végleges forma. A második részt már akkor írtam, amikor újra elköltöztünk, akkor éppen Máltára. Én is ember vagyok, és a kislányom születése után depresszióval küszködtem. Ekkor született meg az Amíg kijutunk a fényre. Terápiás írás, ahogy szoktam mindig mondani... A harmadik részt pedig már Szombathelyen írtam. Van itt egy tó a város közepén. Annak a partján néhány kényelmetlen napágyra ültem ki, és ott született meg mindössze négy hónap alatt. De a harmadik könyvnél már nagyon gyakorlottan vertem a billentyűket. Pontosan tudtam a karakterek megnyilvánulásait, és a vége is világos volt. Igaz, hogy a kiadóm jócskán meghúzta a végét a történetnek, de ez is a nagyközönség elé kerül, csak még várat magára. 

Mi inspirálta a történetét?

Igaz történet, persze kiszínezett elemekkel. Legyen erről ennyi most elég.  

Mi a véleményed Áron viselkedéséről?

Ugyanaz, mint nektek. Néha utálom, néha pedig imádom. Nem tudok túllépni a férfiasságán. Ebből is látszik, mennyi mindent megbocsájtanának a nők, ha a férfiak újra férfiak lennének. Na, de hol van már az... Tisztelet a kivételnek, persze.

Szófia karakterét egy konkrét személy ihlette?

Igen. Szófia, Áron és Zsolt személyét konkrét személyek ihlették. Ők a kivételek, mert az összes többi szereplőmet több személyből gyúrtam össze.

Áron világa egyszerre csábító és taszító is. Te mit tennél Szófia helyében?

Ugyanezt. Soha nem tudhatjuk, milyen hatással lesznek ránk bizonyos élethelyzetek. Tudom, sokan abszurdnak találták Szófia döntéseit, de ha én nem tudok vele azonosulni, akkor ki fog?

Olvashatunk még valamilyen formában Áronékról?

Igen, igen és igeeen! Készül a Fehér Gallér című „folytatás”. Hamarosan beszélünk erről is, de ha nézitek a vlogomat a YouTube-on, Van Véleményem címmel, akkor többet is megtudhattok erről hamarosan.

Hogy vélekedtél a Birtoklás-trilógiát érintő negatív kritikákról?

Már túl vagyok rajta. Valójában kevés negatív kritika érte, inkább az a néhány, mélyen belém mart. Megosztó könyv, ez nem vitás. Nem érti meg mindenki, és bizonyára ez később is így lesz az írásaimmal. De ebből a megközelítésből ez már a múlt, ugyanis a könyveimnek több tízezres rajongótábora van. El kell engedni a negatív kritikákat, előrenézni, alkotni és nem félni.

2016-ban megjelent a Dr.​Farkas bárányai, amely a Budapesti ragadozók-sorozat nyitókötete. Mikor érkezik a folytatás?

Tervezem, de most kicsit Farkast félretettem. Pedig imádom, talán még jobban is, mint Áront. Remélem, jövőre alkalmam lesz nekiállni. Erre most nem tudok konkrét választ adni.

Újabban az írás mellett vlogolsz is. Miről fognak szólni a videóid?

Van Véleményem címmel, ahogy már korábban is említettem. Kell, hogy a bennem lévő rengeteg dolgot a könyves világgal, a szakmával, az írással kapcsolatban kiadjam magamból, és a jó az, hogy ebből más kezdő írók építkezhetnek, meríthetnek erőt. Inspirálni, motiválni szeretnék másokat, akik építik az álmukat, bármi is legyen az.  Ötleteket szeretnék adni, marketingről, énmárkáról, javaslatokat, hogyan tegyék magukat ismertté és a többi. Ezenkívül pedig személyes lesz, érzelmekkel teli, mert én egy nagyon szenvedélyes ember vagyok. Ezért minden pozitív és negatív érzésem is belekerül. Ti lesztek a pszichológusaim.



Mit javasolsz a kezdő szerzőknek?

Két dolgot. Az egyik, hogy ne adják fel, mert rengeteg nehézséget rejteget ez a szakma. A másik pedig, hogy nézzék a vlogomat, és mindent elmagyarázok, vagy amit nem tudok, elmondom, ki tudja elmagyarázni. 

Köszönöm szépen az írónőnek, 
hogy időt szánt rám és megválaszolta a kérdéseimet.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.