2021. május 8., szombat

Stigma - a megbélyegzés mindenkié?

 

Bodnár Gyöngyi Gina (szerk.)

Stigma


Mi születik abból, ha harmincnégy kezdő író egy közös cél érdekében írásra adja a fejét? Mi az, ami megmozgatott és cselekvésre késztetett ennyi elmét?
A világon számos olyan ember él, aki magán viseli a társadalom előítéleteit, sztereotípiáit.
Az írók a történeteken keresztül bepillantást engednek ezen sorsokba, élettörténetekbe és tragédiák fondorlatos szövevényébe.
A kötetben szereplő témák: Mentális betegségek és személyiségzavarok, introvertáltság, LMBTQ, tudatos gyermektelenség és hajléktalanság. A novellák főhősei szemén keresztül megismerhetjük, milyen az életük úgy, hogy egy kicsit mások, mint a többiek.

 

 

 

~Rendelhető~

 

December környékén kaptam a felkérést a Közösségi Írók Céhétől, hogy vajon lenne-e kedvem elolvasni a könyvet, és írni róla egy ajánlót. Nagy megtiszteltetésnek éreztem ezt a feladatot, pláne már azért is, hogy rám is gondoltak, amikor több bloggert megkerestek.

A Stigma egy páratlan összefogás eredménye, amely harmincnégy kezdő, de annál is tehetségesebb szerzők munkásságát fűzi össze egy antológia keretein belül. Néhány kedves ismerősöm munkája is belekerült, ezért még kíváncsibb voltam a végeredményre.

Több, a társadalmat érintő, kényes, illetve tabutémát feszeget, amiről nem szívesen beszélnek az emberek, mégis az életünk részei. Ilyen például a mentális betegség is, amely hozzám hasonlóan sok embert érint. Talán ezért is éreztem szívügyemnek elolvasni a kötetet, és megírni róla a bejegyzésemet.

 

A művek szerzői: Barbara Liney Woods, Surányi Gabriella, Czipó Petra, Julia RedHood, Andy T. Miller, S. A. Locryn, S. Fischer, Kucsora Zsolt, L. J. Wesley, Molnár Regina, Németh Tünde, Pengő Edit, Majcher Artúr Bendegúz, Alex L. Hooper, Szabó Cintia, Papp Zsuzsi, Broklynn Lee, Kovács Kelemen Zoltán, Cain Godrich, Szinayné Rigó Éva, Bodnár Gyöngyi Gina, Lekli Medárd, Szili Petra, Papp Vera, Friewald Ruben, M. Z. Chapelle, Palcsó László, Tom Bone, Vasvári Tamás, Takács Dóra, Tóth Győző, Jáger Dorottya

 

Másokkal teljesen egyetértve kell leírnom, hogy a maga zsánerében teljesen hiánypótló az írók összefogása. Egy igazán remek munka. Nem tudom, kinek a fejéből pattant ki az ötlet, de minden elismerésem neki, mert egyszerűen remekül megoldotta a kivitelezést, és a fentebb felsorolt szerzők összefogása igen páratlan. A kategorizált témák közül minden olvasó megtalálhatja a számára kedveset, amely felkeltheti a figyelmét. Nekem számtalan akadt a mentális betegségeken kívül, mint például az introvertáltság köré épülő tartalmak, vagy az LMBTQ novellák.

Nekem mindig is vegyes véleményem volt a novelláról. Nem magával a műfajjal van bajom, hanem a tartalommal. Itt is akadt, amelyik nagyon tetszett, és közel került a szívemhez, mert képes volt magával ragadni, és teljesen elvarázsolt, illetve olyan is volt, amelyet kicsit kevésnek éreztem. Na, nem azért, mert rossznak találtam, hanem mire elkezdett volna kibontakozni a cselekménye, kicsit jobban megismerhettük volna a karaktereket, arra, bumm, le is lett zárva, ezért eléggé súlytalannak éreztem némelyiket.

Bármennyire is ötletesnek tartom némely kötet esetén, amikor az író az olvasók képzeletére bízza, hogyan is alakulhat a karakterei további sorsa, itt viszont mire elindult volna az izgalmas rész, hirtelen vége is lett.

Nagyon tetszett, ahogy az írások enyhén, de összefüggenek egymással. Nem úgymond egymás folytatásai, hanem mindegyikben akad valami, ami összekötötte őket. Bármennyire azt gondoltam, hogy több szál fogja összefűzni őket, csak egyetlen vissza-visszatérő személy volt, akit már az elején is nagyon kedveltem. Érdekelt a karaktere, és ötletesnek tartom a szerzőktől a köré szőtt történeteket.

A novellák sokszínűek, érdekesek, és a bennük lévő események, mondanivalók, egyszerűen fantasztikusak. Megfogott a nyelvezetük, gyorsan lehet mindegyikkel haladni, és nem csak azért, mert van amelyik kicsivel rövidebb, hanem mert eléggé jól olvastatják magukat.

Mindegyik kategória tetszett, bár engem leginkább a fentebb említett mentális betegség érdekelt a legjobban.

Bár nem akartam kedvenc novellát választani, mert mindegyiket imádtam a maga módján, de ha nagyon választanom kellene, akkor Alex L. Hooper A hercegnő és a béka mellett teszem le a voksomat. Ezt kicsit kibővítve is szívesen olvasnám, mert nagyon érdekelne, mi történik a karakterekkel, és kicsit szomorú voltam, amiért így ért véget.

 

Az ok, amiért ajánlom másoknak is…

Többet tud nyújtani, mint egy kellemes hétvégi kikapcsolódás. A novellák nagy része több tartalommal is bír, belső mondanivalójuk megragadja az olvasókat, pont, mint engem, és teljesen magával elvarázsol. Egy igazi érzelmi hullámvasút.

Remélem, a jövőben még több munkát olvashatok a szerzőktől.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.