Kérdezz-felelek Tomcsik Nóra írónővel
Gyere és ismerd meg Tomcsik Nórát, A változások kora sorozat szerzőjét
Kedves Nóra, mesélnél kicsit magadról?
Kis korom óta
nagy mesélő és álmodozó vagyok. Amikor gyerekek voltunk, öcsémet szórakoztattam
a történeteimmel. Némelyiket még ma is felemlegetjük. Hosszú ideig kerestem
magam, mire komolyan elköteleztem magam az írás mellett; zenéltem,
színjátszóztam, rajzoltam, fotóztam. Ezek a mai napig fontos részei az
életemnek, de már csak hobbik esetleg inspirációk a történeteimhez. Ha pedig
nem a művészetek kötnek le, akkor valamilyen utazáson jár az eszem. Rengeteg
hely van, amit meg szeretnék nézni a világban. Ez is egy szenvedély. Ha
tehetném, csak írnék és utaznék.
Hány évesen kezdtél el komolyabban foglalkozni az írással?
Komolyabban a
főiskolán (23 voltam). Mozgókép szakon tanultam, ahol leginkább a
forgatókönyvírással és a dramaturgiával foglalkoztunk. Sok mindent tanultam ott
a három év alatt, amiknek a regényírásban is nagy hasznát veszem.
Naponta mennyi időt szánsz a regényeidre?
A történetek
0-24 órában a fejemben vannak, szóval szinte állandóan, de ténylegesen írni nem
mindig szoktam, sőt, előfordul, hogy hetekig egy sort sem gépelek be. Ez azért
van, mert nagyon nem szeretek gépelni, általában lassabban megy, mint ahogy
jönnek a gondolataim, és elunom magam közben, szóval kell egy lendület. Ha ez
megvan, akkor nincs megállás. :) Szeretem fejben megtervezni a történetet, a jeleneteket, és csak
akkor vágok bele a tényleges írásba, amikor már szinte kész.
Mit csinálsz olyankor, amikor nincs ihleted?
Ihlet szinte
mindig van, legfeljebb az idő vagy a kedv hagy el, de az is előfordul, hogy a
regény egy olyan dramaturgiai ponthoz ér, ahol kicsit át kell gondolnom a
cselekményt, pihentetnem kell, hogy kicsit frissebben lássam majd az egészet.
Ilyenkor olvasok, filmeket nézek, és a közelébe sem megyek a készülő könyvnek.
Mesélnél kicsit „A hercegnő és a sárkányok dala” című
könyvedről annak, aki még nem olvasta?
Ez egy rövidke
meseregény, elsősorban a 8-10 éves korosztálynak. Eredetileg egy barátnőm
kislányának írtam két éve karácsonyi ajándékba. Ez a könyv egy kicsit háttérbe
szorult; gyerekeknek eladni valamit sokkal nehezebb, ehhez egészen más
gyakorlat kell. A történet egyébként egy kitalált világban játszódik, ahol a
négy égtáj felett négy király uralkodik. A főszereplője egy tolvaj lány, egy
tehetséges muzsikus apród és egy lovag, akiknek meg kell menteniük a
királyságukat, és ehhez szükségük van a már csak legendákból ismert sárkányokra
és egy varázstárgyra, ami felébreszti és engedelmességre bírja ezeket a
lényeket.
Honnan származik „A változások kora” alaptörténete?
A változások
kora alaptörténete nagyon összetett, sok apróságból tevődik össze. Amikor
először írtam Henryről (15 évesen), az egész egy romantikus történet volt, sok
viszontagsággal és nyilvánvaló happy enddel. Aztán nagyon megszerettem a 19.
századi fejlődésregényeket, na meg a világháborúkról látottak és olvasottak is
nagy hatással voltak rám, így a romantika háttérbe szorult, és egy felnőtté
válás történet lett belőle, amit átszőnek a kora 20. század eseményei.
Mennyi időbe telt a kutatómunka, mielőtt belekezdtél a
megírásába?
Általában a történet váza már megvan,
és utána szépen fokozatosan építem fel a részleteket, és kutatok közben.
Néhány hét/hónap biztosan kell, mire elég információm van ahhoz, hogy nagyobb
hibák nélkül megírjam a regényt. Persze sokszor még az utolsó javítások alatt is
kibukik valami, mert találok
egy cikket, egy filmet, ami megváltoztat mindent. Egyébként mivel elsősorban
nem történelemre, hanem a karakterfejlődésre próbálom helyezni a hangsúlyt, nem
megyek minden esetben a dolgok mélyére. (Pl. Az elveszett ifjúságban nem
ecsetelem, hogy ki milyen fegyverekkel harcolt.) Ezt feleslegesnek érzem.
Ellenben bizonyos meghatározó eseményeket, igyekszek elrejteni a szereplők
mindennapjaiban, és így bemutatni az olvasónak. Ettől élőbbnek érzem azt a
korszakot, amiről írok.
Mennyire volt nehéz megalkotni a karaktereket?
Henry nagyon
nem akart olyan lenni, amilyenre terveztem, de végül nagyon jó irányba
fejlődött. Ő a legmegosztóbb figura a történetben, az olvasók megítélései
alapján. Egyébként ő szerintem csodás fejlődésen megy át. Remélem, majd az
olvasók is látják ezt, és azok is megkedvelik, akik most még néha fejbe
csapkodnák. Vele egyébként sokkal könnyebb dolgom van, mint George-dzsal. Ő később
született, és sokáig nem találtam vele a hangot. Az első kötetben ez még látszik,
hiszen nem is szerepel túl sokat. Most a 3. kötetre nagyon beért a figura.
Gyakorlatilag az ő történet szála viszi el a kötet felét, de így vagyok a
lányokkal is. Ők sokkal lassabban forrtak ki, és leginkább csak szolgálták
Henry történetszálát, most viszont kezdenek egy szintre kerülni, amitől sokkal
színesebb a cselekmény.
Szóval hosszú
folyamat, és kötetről kötetre épülgetnek. Mindig okoznak meglepetéseket, amitől
nagyon izgalmas lesz az írás.
Mennyi közös van benned és Henryben? És George-ban vagy más
szereplőkben?
Szép
fokozatosan világítottak rá a közeli ismerősök, és döbbentem rá én is, hogy
Henryvel túlságosan hasonlítunk egymásra. Ő kapott a legtöbbet belőlem, de a
többiek is örököltek ezt azt. George a hitemet kapta, Anna a Párizs iránti rajongásomat,
és azt a tulajdonságom, hogy „nagyon szeretek” reménytelenül szerelembe esni.
Sarah kapta a kissé kimért, ridegebb oldalamat, míg Charlotte olyan, amilyen
legbelül lenni szeretnék.
Hány részesre tervezed a sorozatot?
Öt nagy regény
lesz. Ebből az ötödik már egészen más történet szálon fut majd, és tizennyolc
évvel a negyedik kötet vége után játszódik.
Várható több olyan kisregény is, mint „A baronet lánya”?
Igen. Terveim
szerint decemberre készül el egy kisregény, ami egy olyan szereplő spin off-ja
lesz, aki most a 3. kötetben bukkan fel, és meghatározó szerepe lesz a történet
alakulásában. Szeretném, ha az olvasók majd jobban megismernék a múltját. Ezen
a sztorin kívül még tervezek néhányat, egy biztosan elkészül a negyedik kötet
előtt, de ezek a történetek attól is függenek, hogy az olvasók mennyire
igénylik őket. :)
Van tervben új könyv?
A spin off-fal párhuzamosan dolgozom
most egy II. világháború idején játszódó regényen, aminek most épp a
tervező, kutató fázisában vagyok, de fejben már alakul egy romantikus
kalandregény, ami majd a francia forradalom időszakát eleveníti meg. Most ők
foglalkoztatnak leginkább.
Az írás mellett szerkesztéssel is foglalkozol. Mennyire nehéz
elkülöníteni az élvezetet a munkától, és más szemmel nézni az adott könyvet?
Elsőre mindig bele kell rázódni. Ha
tehetem, elolvasom a kéziratot, hogy kapjak egy általános képet a
sztoriról, az íróról és a stílusáról. Így mikor másodszor nekifutok, már nem
ragad el úgy, ha jó a könyv, és
el tudok mélyedni az apró részletekben. Mindig igyekszem teljesen ráhangolódni
az adott íróra, hogy amikor elkészül a végleges verzió, az olvasók ne érezzék,
hol nyúltam bele. Ez akkor nehéz, amikor tőlem teljesen távol álló történet
kerül a kezembe, de élvezem a munkát, sokat tanulok ilyenkor; észreveszek olyan
hibákat, amiket magamnál nem, és később íráskor jobban odafigyelek ezekre.
Mit üzennél a kezdő íróknak?
A
legfontosabb, hogy szívvel-lélekkel csinálják. Írjanak és olvassanak sokat. Legyenek
türelmesek, mert ez egy lassú folyamat, de minden pillanatért megéri a
küzdelmet. Próbálkozzanak kiadóknál, pályázatokkal, vagy ha magánkiadásban
gondolkodnak, ne sajnálják a pénzt egy megfelelő szerkesztőre vagy korrektorra.
Hálásak lesznek az olvasók, ha egy szép, összeszedett könyv kerül ki a kezünk
közül.
Köszönöm szépen az írónőnek,
hogy időt szánt rám és megválaszolta a kérdéseimet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.