Kérdezz-felelek interjú Megyeri Judit írónővel
1. Kedves Judit, mesélnél kicsit magadról azok számára, akik még nem ismernek annyira?
Igazából én magam jóval kevésbé vagyok izgalmas, mint a regényeim, ezt mindig elmondom. :D Nemrég múltam negyven, Fóton élek a kislányommal és a férjemmel. Eredetileg közgazdász a végzettségem, és évekig multicégek pénzügyi osztályán dolgoztam. Komolyabban a gyes alatt kezdtem el írni és írást tanulni, most pedig nagyon úgy tűnik, hogy meg is maradok ennél, nem térek vissza a multik világába, legalábbis egyelőre.
Igazából én magam jóval kevésbé vagyok izgalmas, mint a regényeim, ezt mindig elmondom. :D Nemrég múltam negyven, Fóton élek a kislányommal és a férjemmel. Eredetileg közgazdász a végzettségem, és évekig multicégek pénzügyi osztályán dolgoztam. Komolyabban a gyes alatt kezdtem el írni és írást tanulni, most pedig nagyon úgy tűnik, hogy meg is maradok ennél, nem térek vissza a multik világába, legalábbis egyelőre.
2. Ha jól értesültem, akkor már diákként is rendszeresen írtál az iskolaújságba. Így vette kezdetét az írói pályafutásod?
Igen,
már általános iskolában is írtam az iskolaújságba, aztán gimnáziumban a
magyartanárom újságíró kurzust indított, ahova azonnal jelentkeztem is.
Nagyon sok érdekes dolgot tanultam ott, nagyon tetszett. Akkor szentül
hittem, hogy én újságíró leszek, a szüleim viszont lebeszéltek róla,
hogy abból nem lehet megélni. Zárójelben megjegyzem, hogy ez az 1990-es
évek végén volt, és akkor tényleg jóval kevesebb újság működött az
országban, az internet pedig még elég gyerekcipőben járt, szóval
teljesen jogos volt a részükről ez a felvetés. Végül én is beláttam,
hogy jobb, ha más pályát választok. Az idegen nyelvekben szintén jó
voltam, így végül a Budapesti Gazdasági Főiskola nemzetközi kommunikáció
szakán kötöttem ki, amit egyébként egyáltalán nem bántam meg. Mellette
persze azért az írás megmaradt. Novellákat, fanfictiont írtam, blogokba,
regényekbe kezdtem bele, de sokáig nem is gondoltam arra, hogy
kiadókhoz menjek az írásaimmal.
3. Minden történeted egy megoldásra váró bűnténnyel indul. Hogyan találod ki vagy tervezed meg a cselekményét? Milyen folyamatokon mész keresztül, mire összeáll benned a végleges megoldás? Már az elején tudod, hogy ki a tettes?
A
regényeknél először a szereplők születnek meg a fejemben. Aztán ahogy
megismerem őket, akkor lassan az is kialakul, hogy milyen bűntény,
milyen gyilkos lenne az, akivel nekik a legnehezebb szembe nézniük.
Ebből látszik, hogy szeretem, ha a bűntény nagyon a szereplőim elevenébe
vág, ha nagyon szenvednek miatta. :D Ez persze vissza is üt néha,
például a Rózsakői rejtélyek harmadik részéhez egy olyan bűntény
passzolna legjobban, ami engem is teljesen kiborít. Ettől függetlenül
meg fogom írni, de magamat is alaposan meg fogom szívatni vele, bár
gondolom, ez így igazságos. :D
Amikor
megvan a bűntény, akkor jön a kutatás. Ezt a részét nagyon szeretem a
folyamatnak, mert rengeteg izgalmas dolgot megismer az ember így. Magát a
nyomozás részleteit már nem szoktam előre kidolgozni. Megvan az
eseményeket elindító bűntett és a bűnös személye, a kettő közötti
eseményeknél viszont szabad kezet adok magamnak írás közben. Azt vettem
észre, így természetesebben halad a történet. A hátránya, hogy mivel
nincs részletes vázlat, sokszor kell visszamenőleg javítgatni, ha
változtatok valamin menetközben, de nem bánom. Szeretem azt az élményt,
ahogy írás közben szép lassan kibontakoznak az események.
4. Az első megjelent regényed A múlt bűnei, illetve a szintén külföldön játszó Lowdeni boszorkányhajsza című könyved is Jud Meyrin név alatt jelent meg, a következő műveid viszont a saját neved alatt. Mi volt a váltás oka?
Igazából én mindig is a saját nevem alatt szerettem volna publikálni.
Aztán lehetőségem nyílt arra, hogy az első regényem, A múlt bűnei
megjelenjen egy kis hagyományos kiadónál, a feltétel viszont a külföldi
csengésű álnév volt. Úgy gondolták, hogy magyar szerzői névvel nem
fogyna jól a könyv, ami szerintem elég elavult nézet, de hát nem volt
beleszólásom. Azért igyekeztem a saját nevemhez hasonló álnevet
kitalálni. A második regényemmel már egy másik kiadóhoz mentem, ahol
szerencsére nem volt semmi ilyen kikötés. Viszont nem tudtam, mennyire
lenne jó ötlet teljesen nevet változtatni. Nem tudtam, hogy nem fogom-e
elveszteni ezzel az olvasóim egy részét. Így végül amellett döntöttem
hogy a külföldi helyszínes regényeknél marad a Jud Meyrin álnév, a
magyar helyszínes Rózsakői rejtélyek sorozat viszont a saját nevem alatt
fog megjelenni.
5. Őszintén bevallom, eddig én csak a Rózsakői rejtélyek sorozatból olvastam, így leginkább ennek a kulliszatitkai érdekelnének. Honnét származik a sorozat alapötlete?
A Rózsakői rejtélyek egy pályázatnak köszönhető. Ott kaptam olyan
javaslatot, hogy írjak olyan helyszínen játszódó regényt, amit ismerek.
Sokáig gondolkoztam, és arra jutottam, hogy a legjobban a
szülővárosomat, Pápát ismerem. Viszont szerettem volna, ha van némi
szabadságom a helyszín ábrázolásában, így született meg Rózsakő, egy
képzelt dunántúli kisváros, ami egyébként kinézetre olyan, mint Pápa,
csak hozzátettem pár dolgot. (pl. a repteret az első részben)
6. Ehhez kapcsolódva nekem lenne egy kérdésem. A részekben megismert Újvári főhadnagy nagy kedvencemmé vált, és neki eléggé eltudnék képzelni egy jó kis történetet. Ugye, jól gondolom, hogy hamarosan még hallani fogunk róla egy regény vagy egy novella erejéig?
Nagyon örülök, hogy megkedvelted Újvárit. :) Az egyik nem titkolt célom
ez volt a második résszel. Hogy egy kicsit jobban bemutassam őt. Mert
igen, a harmadik részben ő lesz az egyik főszereplő, és ahogy korábban
említettem, sajnos olyan bűnesetet fog kapni, ami nekem is gyenge
pontom, így biztos nagy hullámvasút lesz a regény megírása.
7. Ez egy gonosz kérdés lesz, de ha választanod kellene, melyik már megjelent könyved karaktere áll hozzád a legközelebb, és miért?
Tényleg nehéz kérdés, viszont a válaszom egyszerű: mindig az, akit épp
írok. :D De ha mindenképp választanom kéne, akkor a Lowdeni
boszorkányhajsza és a májusban érkező Gyilkosság a krimifesztiválon
férfi főszereplője, Tristan Hunter. Ő egyébként egy nagyon
ellentmondásos figura, nem is túl kedves, picit antihős alkat. Rengeteg
rossz tulajdonsága van, egy halom terhet cipel, de ha jobban
megismerjük, akkor nagyon szerethető. Vagy legalábbis nekem az. :D Mert
az olvasók nem mindig szeretik, ami szerintem nem baj. Az a lényeg, hogy
hasson rájuk a szereplő valahogyan, akár pozitívan, akár negatívan, és
érdekelje őket a sorsa.
8. Ha már a krimi került előtérbe: vannak olyan hazai és külföldi szerzők, akik inspirálnak téged?
Agatha Christie olyan mesterien szőtte a szálakat, hogy sosem lehetett
tudni, ki is a tettes, és mi a motiváció. Ezt nagyon szeretném eltanulni
tőle. Karen Rose, aki a kedvenc romantikus krimi szerzőm, úgy képes a
krimi elemeket és a szerelmet egymás mellett megjeleníteni, hogy végig
rohadtul izgul az ember a nyomozás miatt, a lapok viszont füstölögnek a
szenvedélytől. Ez szerintem az egyik legnehezebb dolog romantikus krimi
írásnál. Magyar szerzőt hirtelen nem tudok mondani, ez talán azért van,
mert tudat alatt is próbálom elkerülni, hogy hasonlót írjak, mint más
hazai szerző. Ettől függetlenül sok jó, akár más zsánerű magyar regényt
olvastam, és sokat tanultam belőlük is.
9. A 2021-es év eléggé jelentős volt számodra, hiszen nemcsak beharangozást kapott a Lowdeni boszorkányhajsza következő része, de megnyitotta kapuit a FairBooks Kiadó is. Mit lehet tudni erről az új kiadóról?
9. A 2021-es év eléggé jelentős volt számodra, hiszen nemcsak beharangozást kapott a Lowdeni boszorkányhajsza következő része, de megnyitotta kapuit a FairBooks Kiadó is. Mit lehet tudni erről az új kiadóról?
2021
őszen valóban nagy változások álltak be az életemben. Igazából már év
eleje óta terveztük a kiadóalapítást a szerkesztőmmel és barátnőmmel,
Tira Naellel. Mindketten olyan közegből jöttünk, ahol a hagyományos
kiadás számított etalonnak, a magánkiadás pedig majdhogynem irodalmi
bűnnek. Nem titkoljuk, hogy sokáig mi is így gondoltuk, aztán szépen
lassan árnyalódott mindkettőnk véleménye. Tira is szerkesztett
magánkiadásban megjelenő regényeket, és én is átmentem egy
magánkiadóhoz, amikor minden más lehetőség bezárult előttem. Rájöttünk,
hogy ha az íróban megvan a szándék, hogy profi szakembereket keressen
magának, meg persze a tehetség, az alázat, a fejlődés iránti vágy, akkor
a magánkiadást is lehet ugyanolyan jól csinálni, mint a hagyományost.
Közben
azt is láttuk, hogy mennyire nehéz dolguk van a magános szerzőknek. A
magánkiadók nagy részénél nincs minőségi szűrés, bármit megjelentetnek,
így pedig előfordulhat az igényesebb íróval is, csúnya hasonlattal élve,
hogy korpa közé keveredve megeszik a disznók. Hisz az olvasók ha egy
kiadótól két-három gyengébb könyvet olvasnak, akkor a negyediket már
sokkal nehezebben fogják leemelni a polcról.
Szintén
nehéz jó szakembereket találni, a szerkesztés sokszor leszűkül egy sima
korrektúrára, és még a könyvmarketing terén sem kapnak az írók
segítséget. A FairBooks Kiadót úgy találtuk ki, hogy ezekre a
problémákra jelentsen megoldást. Mi szigorúan megszűrjük a kéziratokat.
Akkor is, ha ez azt jelenti, hogy kevesebb szerzőnk és kevesebb kiadott
regényünk lesz. Mert hosszú távon sokkal eredményesebb lesz a kevesebb,
de minőségi könyv.
A
szűrés mellett nagy hangsúlyt fektetünk a szöveggondozásra, a
fejlesztő, stilisztikai szerkesztésre, emellett pedig az íróink
fejlődésére. A marketingnél sem engedjük el a kezüket, hanem mindenben
segítünk, nemcsak a kiadó közösségi médiafelületein, hanem az írók
saját oldalain is. Szeretnénk megmutatni, hogy egy magánkiadó is lehet
jó választás az íróknak, és persze az olvasóknak is, a könyvek
színvonalát tekintve.
10. Mit tanácsolsz a kezdő írónak?
Hű, ez nehéz kérdés, mert azt vallom, hogy minden írónak megvan a saját útja, és azt kell megtalálnia. De általánosságban azt mondhatom, hogy először is nagyon sokat olvassanak. Ismerjenek meg minél több könyvet abban a zsánerben, amiben alkotnak, és mellette néha vegyenek a kezükbe más zsánerű regényeket is. Ezután írjanak sokat, gyakoroljanak, tanuljanak. Az írást tanulni kell, mint minden mást, és ez nem korlátozó tényező, hanem tudást ad ahhoz, hogy jobban, izgalmasabban, színesebben ki tudják fejezni magukat. Csatlakozzanak írós csoportokhoz, bétáztassanak, javítsanak, írjanak át. Egy regény első verziója tényleg csak egy első verzió, nem több, az még biztosan javításra, átírásra szorul. Hallgassák meg mindig a tanácsokat, akkor is, ha fájdalmas, és szűrjék ki a hasznosakat, tanuljanak belőlük. És végül szerintem sosem szabad hátradőlni. Mindig meg kell próbálni fejlődni, jobbat alkotni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.