2018. január 8., hétfő

Kékesi Dóra : A ​holnap érintése

Kékesi Dóra 
A ​holnap érintése 




,,Szenvedélyes küzdelem a szerelemért és a túlélésért.
Egy 38 éven át őrzött levél felfedi a múltat. 1956-ban, Budapesten Váradi Miklósné Horváth Anna fiatalasszonyként titkos viszonyt folytat férje munkatársával, Nagy Krisztiánnal.
Annak ellenére esnek szerelembe, hogy tudják, számukra nincs holnap.
Anna házas, a férfi pedig jegyben jár, mégsem adják fel!
Reménytelen küzdelem egy megsebzett férj, és egy elhagyott menyasszonnyal szemben az elnyomás és a terror árnyékában. 1956. október 23-a azonban mindent megváltoztat. Kitör a forradalom és már nem csak a szerelmükért harcolnak, hanem az életükért is.
Kékesi Dóra első regényében valós történelmi helyzetben küzdenek szereplői a szerelemükért és az életbenmaradásért. Titkok, hazugságok, féltékenység és egy szenvedélyes szerelem ejtik rabul az olvasót."







Írta : Kékesi Dóra
Kiadó : Álomgyár
Kiadási év : 2017
Az író szerzői oldala : Kékesi Dóra



Figyelem!!!

Cselekményleírást tartalmaz




,,A szülei birtokának udvarán felállított sátor alatt Dobó Eszter elégedetten figyelte az asztalnál ülő két családot.”


Kékesi Dóra könyvére még a megjelenése előtt figyeltem fel. Nagyon gyönyörűnek találtam a borítóját, és alig vártam már, hogy a kezembe vehessem. Végül kisebb szerencsével sikerült karácsonyra beszereznem. A fedőlapon ez a mondat is felkeltette a figyelmem: ,,Egy eltitkolt szerelem története 1956-ból.”  Mint megszállott romantika falónak már több sem kellett, máris odavoltam érte. Olyan figyelemfelkeltően izgató, vagy lehet, hogy csak én éreztem így, amikor megláttam. A lényeg annyi, nekem is szerelem volt első látásra, és ez az érzés az elolvasása után is megmaradt bennem. A harmadik, amire felfigyeltem az a fülszöveg volt. Nem sok olyan magyar könyv van, ami ennyire szervesen kapcsolódna a kedvenc korszakomhoz, ami nem más, mint az 1956-os forradalom és szabadságharc. Valamiért ez egy olyan téma lett, amiről igen kevés író érzi úgy, hogy írnia kellene, pedig szerintem fontos lenne. Pár év múlva már nem lesznek olyanok, akik el tudnák mesélni, mi is ment végbe  ötvenhatban. Akkor már csak a történészek, történelemtanárok és könyvek segítségével fogják megtanulni a gyerekek mennyi minden történt azokban a napokban, amikor egy ország lázadt fel. Történelemórákon is ennél az anyagrésznél éreztem úgy igazán, hogy büszkének kell lennem arra, hogy magyarnak születtem. Számomra ez egy kifejezetten izgalmas téma, és nem csak azért, mert megnéztem a Szabadság, szerelem című filmet, és olyan nagy fanatikus lettem, hanem mert hazánk történelmében jelentős szerepe volt mindennek, ami akkor történt. Éppen ezért örültem annyira, amikor megjelent. Bár azt hittem az elején, hogy ez is egy szirupos, rózsaszín, romantikus történet lesz, ami nyomokban tartalmaz egy kis történelmet, szerencsére nem így lett. 


*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*



Kékesi Dóra: A holnap érintése című könyvének elején az Egyesült Államokban vagyunk ezerkilencszázkilencvennégyben. Eszter egy fiatal lány, aki családja körében ücsörög az udvaron felállított sátor alatt. Itt ismerhetjük meg Dobó Gábor családfőt és Anna nevű bájos feleségét, a gyermekeit és az unokáikat, valamint Eszter vőlegényét és annak családját. Be kell vallanom, engem elsőre nem fogott meg ez a nagy idill, de ahogy halad tovább a történet, máris megváltozott a véleményem. Eszter, édesanyja kedvenc Ady kötetében egy régi, ötvenes években íródott érzelmes hangvételű levelet talál. Ez teljesen lesújtja őt, mivel a benne szereplő üzenet bizonyítja, hogy legidősebb testvérének nem Gábor az édesapja, hanem valószínűleg a levelet író titokzatos Krisztián. 


,,De ki az a Krisztián?”


Eszter gondolatai pontosan tükrözték a saját gondolataimat. Vajon kicsoda ő és hogyan kapcsolódik bele a történetbe? Nem, nem árulom el a választ, viszont, aki elolvassa a könyvet, az nagyon meg fog lepődni. Annyi lehetőséget számba kellett vennem az elején, hogy teljesen ledöbbentem, amikor nem úgy alakultak az események, ahogy én vártam. Persze, pont ez volt benne a jó, mert nem tudtam előre kiszámítani magát a cselekményt. Ezzel az egésszel az írónőnek sikerült levennie a lábamról.


,,Anna csöndre intette a lányát.
- Hagyd, hogy elmondjam.
Tisztában volt vele, most már nincs visszaút. Fel kellett fednie a múltat, és el kell mesélnie, mi is történt 1956-ban.”


A nagy levélmegtalálás után, Eszter kérdőre vonja az édesanyját. Annának más választási lehetőség hiányában végre színt kell vallania, és így veszi kezdetét igazán a történet. Anna elmeséli, hogy ezerkilencszázötvenhárom telén hozzáment egy Miklós nevű férfihoz, aki hét évvel volt idősebb nála. A férj gépszerelőként dolgozott a Csepeli Autógyár karbantartási osztályán, míg ő titkárnőként egy varrógépgyárban. Miklóst mindenki más nyugodt természetű, mintaembernek ismerte, viszont szegény Annával eléggé rosszul bánt, pláne, amikor ivott. És, hogy miért nem hagyta el őt Anna? A válasz az, hogy szegény lánynak nem sokkal előtte hunyt el az édesanyja, így teljesen egyedül maradt. Miklós egy biztos ponttá vált a számára, amibe kapaszkodni tudott, amikor teljesen maga alatt volt. Mondhatni, Miklós volt a reménye a reménytelenségben. Ezt költőien megfogalmaztam, de tényleg így volt. Annának jó volt, hogy valaki szereti, biztonságos életet biztosít neki egy bizonytalan világban és ragaszkodik hozzá. Számára ez a kapcsolat szép volt, jó volt, csak olyan messze állt a szerelemtől, mint Makó Jeruzsálemtől. 


,,Hálás voltam ezért, és egészen 1955. szilveszter estéjéig nem is sejtettem, hogy lehet máshogyan is élni…”



Ó, bizony, hogy lehet! Erre pont az Autógyár által szervezett szilveszteri mulatságon kap választ Anna, amikor megpillant egy számára idegen, vonzó fiatalembert. Bizony, ő Krisztián. Magas, zöldesbarna szemű úriember, aki nem csak Annát, de engem is elvarázsolt teljesen. Hogy ezek után mi minden történik velük, arra csak a könyv ad választ, de annyit elárulhatok, hogy én képtelen voltam letenni. Minden elismerésem az írónőé. Valami fantasztikus történetet sikerült összehoznia, ami filmként is megállná a helyét, ha egyszer elkészítenék.

*-*-*-*-*-* 

Ami a legjobban tetszett: Az a pillanat, amikor az ÁVH-sok elvitték Annát, és utána Krisztiánnal együtt elengedik őket.

,,- Mi történt veletek? – kérdezte András, aki megjelent az ajtóban. Tekintete mindent elárult. Rémület, sajnálat, döbbenet ült ki az arcára.
- Kétnapos tanulmányúton voltunk… Jó kis tanulmányút, mi? Mindenki ilyenről álmodik, ahol néhányszor arcon ütnek, megrugdosnak, és csak utána kérdeznek – jegyezte meg Krisztián ironikusan.”

Brutális, de leginkább ez mutatja meg legjobban, mennyire borzasztó és kegyetlen volt a rendszer. Kicsit sejtettem, hogy ki köphette be őket, de akkor vált teljesen egyértelművé, amikor hazamentek. Erről a Terror Háza Múzeum jutott eszembe, ahová egyszer volt lehetőségem eljutni. Ha tehetitek, menjetek el, és járjátok körbe, mert nagyon sok érdekesség van ott. A borító jó választás volt, mert a fantáziámban pontosan így képzeltem el a karaktereket.



Ami a legkevésbé tetszett: Nagyon sok olyan fogalom volt benne, amelyeknek szerintem sokan nem is tudják a jelentését. Hiányoltam a szavak magyarázatát. Ilyen volt például az ÁVH, kulák, stb…
Mert az oké, hogy én tudom, de nem hiszem, hogy mások is, akik elolvassák. Vagy lehet, ők csak átugorják, és nem foglalkoznak majd vele.

*-*-*-*

Összességében minden tetszett. A karakterek igazán élethűre sikeredtek. Szinte olyanok voltak, mintha évekkel ezelőtt tényleg megélték volna mindazt, amiről a könyv szól. Szívesen ott kiabáltam volna Annáékkal, hogy: ,,Ruszkik haza!”, vagy elmentem volna velük focimeccsre. Leginkább mégis Krisztián miatt élnék abban a pillanatban, mert szerintem ő olyan személy, akire mindenki vágyik. Remélem az írónő további könyveit is ugyanilyen imádattal fogom olvasni, mert ezzel nagyon magasra tette a lécet.
Csak ajánlani tudom. 


Ide kattintva megrendelhetitek -->  book24.hu - Kékesi Dóra : A ​holnap érintése

képek forrása : Google


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.