2023. június 2., péntek

ISMERD MEG HAZÁNK ÍRÓIT ~ Bánhidi Lilla

 Kérdezz-felelek interjú Bánhidi Lilla írónővel 

Gyere és ismerd meg Lillát, 
a Sorsod Borsod című könyv népszerű szerzőjét

 

1. Kedves Lilla, mesélnél kicsit magadról? 

Tizenkilenc év média karriert hagytam ott a regényírásért. Pályámat Miskolcon kezdtem, regionális rádiók, tévék műsorvezetője, szerkesztője voltam. Később az MTV, ATV, RTL Klub híradóiban dolgoztam szerkesztőként, riporterként. Mindig is úgy éreztem, valami hiányzik az életemből. Valami, ami igazán én vagyok. A regényírásban találtam meg önmagam. Öt éve foglalkozom tudatosabban írással, számos tanfolyam, workshop, műhely van mögöttem.

2. Honnan jött az ötlet, hogy megírd a Sorsod Borsod című  könyvedet? Ugye, jól tudom, hogy anno a Prae Kiadó krimiíró pályázatára küldted be?

 Igen, a Sorsod Borsod a Prae Krimipályázatára készült. Ugyan már előtte is motoszkált a fejemben, komolyan akkor kezdtem vele foglalkozni, mikor kiírták a pályázatot. Ahogy jutottam tovább a különböző fordulókban, úgy haladt előre a regény. Végül a több, mint száz pályázó közül Gráczer L. Tamás után én lettem a másik nyertes, akit kiválasztottak és akinek megjelent a regénye.

3. Krimi, miért éppen a krimi?

Nagyon szeretem ezt a műfajt, olvasni is, írni is, mert egy krimibe szerintem, minden belefér. A csavaros, izgalmas nyomozás mellett lehet mélysége és lehet benne érzelem és humor is. Ezért választottam ezt a műfajt már a pályázat előtt is. De ahogy elkezdtem írni a Sorsod Borsodot, kiderült, ez tényleg nekem való.

4. A műben fontos szerepet kap Miskolc, ez a város mennyire kapcsolódik a te életedhez? 

Miskolcon születtem, ott nőttem fel, ott kezdtem a szakmai karrierem, ott él a családom, barátaim egy része, így Miskolc a mai napig az életemhez tartozik. De, ahogy egy regionális krimihez illik, nem csak Miskolc, hanem a környék, egész Borsod szerepet kap benne, a tájnyelv, a kultikus helyek, a vidék szépsége és adott esetben csúnyasága, a fontosabb helyek, és a társadalmi problémák is megjelennek benne. 

5. A kötetet cselekménye egy gyilkosságsorozat megoldása köré épül. Pár mondatban be tudnád mutatni a regényedet azok számára, akik még nem olvasták? 

 A Sorsod Borsod egy szólás, egy életérzés, és még valami. Egy titkos csoport, amelyben fiatal lányok eltűnéséről posztolnak miskolciak. Miután a polgármester rokona is eltűnik, az ügyre ráállítják a város híres-hírhedt nyomozóját. Egy budapesti riporternő is hall az eltűnésekről. Szenzációt keres, ezért kockára téve karrierjét, titokban nyomozni kezd a lányok után. Egy januári reggelen, a Vargahegyen levágott testrészt találnak. Néhány nappal később a Népkertben is. Majd a Hámori-tóban. Előveszik az eltűnt lányok aktáit, és találnak egy kapcsolatot: mindegyikük szerepelt a helyi napilap “Nap lánya” rovatában. Spoilermentesen azt hiszem, ennyit tudok a történetről elmesélni. Míg olvassa valaki a regényt, megismeri a tipikus borsodiságokat: a kifejezéseket, a helyeket, amiket érdemes lesz később felkeresni, ha Miskolcon jár és megismer néhány jó kis Miskolchoz kapcsolódó zenét is. A könyvhöz külön QR-kódos lejátszási lista is van, a regényben szereplő zenékkel.

6. Tervezel neki folytatást? 

Igen, már készül a Sorsod Borsod folytatása.

7. Milyenek voltak az első olvasói  visszajelzések?  

Nagyon jók. Az első húsz visszajelzésből legalább tizennyolcan használták a letehetetlen kifejezést, aminek nagyon örültem. Sokan írnak ismeretlenül véleményt, élményeket, vagy csak megírják olvasás közben, hogy hol járnak, mit gondolnak, ki a tettes. Ezeknek mind nagyon örülök, szeretek az olvasókkal beszélgetni.

8. Van olyan krimiíró, aki mély benyomást tett rád? 

Nincs abszolút kedvencem, akitől mindent szeretek, inkább azt mondanám, hogy több könyv van, amit nagyon szerettem olvasni. Legutóbb Rita Falk több könyve volt ilyen, eredeti nyelven szeretem igazán, mert úgy jön ki sok nyelvi poén.

9. Volt olyan személy, aki támogatja az írói munkásságod? Mit szólt hozzá a családod?

Mindenki támogat, ahogy én is őket. Ez is egy munka, szóval olyan nagy támogatásra nem szorulok. Ha elakadok, van kinek megmutatnom, ez lehet barát, a férjem, vagy írótársak, de ugyanúgy el tudtam akadni más munkában is, és megkérdezhettem más véleményét. A férjem is megbeszéli velem, ha munkahelyi problémája akad, amiben bizonytalan.

10. Mi inspirál?  

A saját képzeletem. Mindig fut a fejemben néhány történet. Elindulnak bennem a párbeszédek, vagy érzés szintjén születik meg egy karakter, leírom, töltögetem, variálom, és visz tovább.

11. Van új történet kilátásban?

Igen, most a Sorsod Borsod folytatásán dolgozom, és még egy novellán, amit a Sorsod Borsod írása közben találtam ki.

12. Mit tanácsolsz a kezdő íróknak? 

Hogy ne adják fel. Az elszántság a legfontosabb. A másik, hogy írjanak. Nem kell megvárni, amíg a legfantasztikusabb, legegyedibb ötlet rájuk talál, kezdjenek el írni, mert dolgozni csak azon lehet, ami már ott van. Üres lapon nem lehet alakítani. Szerintem fontos időt fordítani a folyamatos fejlődésre, mint minden szakmában, itt is tanulni kell, bővíteni az eszköztárunkat. Erre az íróműhelyeken, írótáborokban jó lehetőség adódik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.